Monday, May 10, 2010

Helgen 1. - 2. mai

Mira i vinden.
Sjekk kroken på halen som en liten korrekt detalj:)
Dette er Albert:)



Fredags kveld var det ut igjen til Krabbatveit for å vaske og stelle hund.

Albert ble badet på nytt fredagen. Lørdagen fikk han seg en god sykkeltur etter at vi hadde trent litt på ustillingsteknikk med han. Tusen takk til deg Hilde som stilte så sporty opp. Stakkars Albert hadde frem til nå hatt en meget innholdsrik uke, og denne uken skulle da avsluttes med utstilling på Orre. Skulle gjerne fått trent litt mer med han og kanskje i en annen sammenheng enn at han skulle først parre for så å gi full konsentrasjon og fokus på kontakt.

Albert er en meget lettlært herremann, men med lynkurs i en slik samenheng fikk vi kun avsluttet uken med 2AK. Synd for hunden er meget pen og han har absolutt noe i en utstillingsring å gjøre! Mer ringtrening så vil resultatene komme deretter:)

Mira derimot har jeg jobbet med tidligere, så etter at hun var ferdig stelt på lørdags kvelden og jeg hadde etter beste evne prøvd å få kontakt med Albert, entret Mira og jeg ringen. Mira er lett i steget og svever fint rundt i ringen. Hun trekte det lengste strået denne dagen og vant velfortjent sitt championat og ble tilslutt belønnet med å bli best i rasen. Jeg har fått frem det jeg ønsket med Mira. En meget lettlært hund (som sin mor;) Har det energinivået som jeg ønsker at en briard skal ha (som sin bror Duga, men med mye mer kaldt hode som gjør at det er en fornøyelse å jobbe sammen med henne:) Betty har også gitt henne et flott feminint hode, uttrykket minner enormt mye. Ellers har hun arvet sin fantastiske steglengde av sin far. Alt i alt så er jeg meget fornøyd med henne!

På Albert sin side finner vi mange vinnerhunder fra bl.a. Cartier Monzerat. Albert selv er en meget god representant for rasen og han er et kjekt individ å jobbe med med tanke på energinivået og lærevilligheten. Disse to individene (Mira og Albert) kunne gjerne fått flyttet rett hjem til mitt hus (om ikke jeg hadde hatt Betty og Duga;) Dette er vel kanskje den aller beste begrunnelsen på at det er riktig å få parret disse to individene. Jeg regner med å finne mye bra oppi valpekassen og gleder meg til den jobben som skal gjøres i forbindelse med dette. Må det beste fra begge hundene komme frem i avkommene slik at vi får mange friske og korrekte briarder med det riktige arbeids- og aktivitetsnivået som gjør at folk vil se på Briarden som en fantastisk familie- og brukshund.

Briarden er barnevennlig og rolig innendørs og med full av energi og arbeidsmoral utendørs. Dette er en brukshund som med sitt sjarmerende utseende kan kombineres og brukes til det meste. Briarden skal ha en god porsjon personlighet og sjarm:) De skal elskes av sin familie som et fullverdig medlem og vil dermed gi mer enn 100 prosent tilbake til sine eiere. Briarden skal kunne godta både fremmende hunder og mennesker så lenge eieren har gjort en god jobb i oppveksten, slik at de er trygge i det samfunnet de lever i:) Derfor oppfordrer jeg alle til å gå på valpekurs, ikke nødvendigvis for deres egen del, men for hunden sin del. Her læres hundesrpåket ved at de omgås mange andre raser. Etterhvert så trenger de ikke tro at alle som bjeffer og går på fire ben trenger å lekes med, men de skal sitte igjen med en positiv opplevelse av å omgås hunder. Prøv til det ytterste og la dem unngå å komme i vanskelige og negative situasjoner. Dette er unødvendig. Gi dem heller positiv oppmuntring på adferd en ønsker og når de kommer i puberteten så kan det være like greit å la de ha "de vennene" de omgåes positivt og fint sammen med og kun hunder som er trygge og greie etter dette. Ingen grunn til å tro at alle hunder skal være venner.... det er en fin visjon, men som med oss mennesker, finnes det fremdeles kriger og uenigheter i verden... Lykke til om du er en av de nye briardeierne i nærmeste fremtid:)

Jeg kommer til å blogge videre og gi tips til dere valpekjøpere underveis. Kom gjerne med spørsmål om ting dere lurer på, og jeg skal sette meg ned her på andre siden av jordkloden og gi tips og ideer fra mine erfaringer o.l. Mulig jeg kan få lagt ut noen videoblogger om hvordan jeg driver opplæring av ulike lydighets- og hverdagsøvelser.

Gleder meg veldig til å ta fatt på dette kullet. Jeg er blitt noen år eldre siden forrige kull og har fått noen flere erfaringer. Dermed har jeg ambisjoner om at valpene skal ha fått opplevd endel før de kommer til sine nye hjem. (Slik som jeg har gjort tidligere, men med enda mer forkus på ting jeg har sett at Briarden kan trenge å ha med seg i "kofferten" før de reiser fra oppdretter). Dette tror jeg blir veldig riktig og bra:) Spennende!

Albert
Albert
Albert og Mira

Fint par!
Albert står oppå taket til reservebenkene på Orre.
Albert møter en liten valp.
Mira i Gruppefinalen.
Mira oppstilt
Albert oppstilt.

No comments:

Post a Comment