Saturday, August 21, 2010

8 uker gamle

Siste ormekur er blitt gitt herfra. Neste kur skal valpene ha rundt 12 ukers alder, da skal de også inn til dyrlegen igjen for 2. vaksinering. Husk på at veterinæren legger inn deres navn og adresse på id merkingen når dere er der.

Alle valpene ble veiet igjen i dag før en og en fikk komme inn på kjøkkenet der de fikk spise kveldsmaten sin i fred og ro og hvor jeg hadde gjemt oppi riktig dosering for ormekuren.
Jeg benyttet anledningen til å trene litt lederskapsøvelse med dem. "Sitt", "bli" og "kontakt" før jeg sa "versågod" og da kunne de gå til matskålen for å spise.

Valpene fikk også en liten gjennombørsting med kosten og hver gang jeg har en av dem på fanget mitt passer jeg på å ta på klørene (for å gjøre dem vant til kloklipping). Jeg har forresten klippet klørne deres hver uke for treningen sin del. Ellers kikker jeg inn i munnen på dem og ser på bittet og tennene deres. (dette er også god trening).

Andre ting er at jeg prøver å lære dem at de ikke får bite på oss eller beina våre selv om de klør i tennene. Da kan de heller bite på noen av lekene som ligger rundt om.

No comments:

Post a Comment